Drwal - Pismo przedsiębiorców leśnych
Drwal
Newsletter
Podaj adres e-mail:
E-mail
Hasło
Rejestracja
OK
NADCHODZĄCE WYDARZENIA
<< Kwiecień 2014 >>
pon wt śr czw pt so nie
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
Wydawnictwo OIKOS
Strona główna Mały forwarder ze Szwecji
Aktualności
Drwal - Mały forwarder ze Szwecji

W szwedzkiej miejscowości Älmhult produkowany jest gąsienicowy miniforwarder Terri 34. Historia tej maszyny sięga początków lat 70., kiedy to firma Valmet rozpoczęła w Finlandii budowę prototypu maszyny do zrywki drewna: w 1972 r. model Terri 30 – zbudowany na bazie skutera śnieżnego – trafił do sprzedaży.

Pokaż/ukryj skróconą treść

Miał benzynowy silnik dwusuwowy, dwa biegi w przód, małą wyciągarkę. Operator, siedzący tak, jak się siedzi na skuterze śnieżnym, ciągnął za sobą kłodę drewna. Mimo że konstrukcja maszyny była prosta, mało ergonomiczna i zawodna – sprzedano w Skandynawii prawie 900 egzemplarzy. Po 1980 r. wprowadzono do sprzedaży kolejne modele Terri, wizualnie bardziej przypominające współczesne forwardery. Od 2009 r. produkowany jest najnowszy model – Terri 34. W 2010 r. firmę przejęła szwedzka spółka Alfing, która wprowadziła liczne ulepszenia – Terri stał się w maszyną do zastosowań profesjonalnych, dostępną m.in. na wymagających rynkach Niemiec, Czech czy Słowacji.

Terri 34 napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Perkinsa o mocy 72 KM. Ma hydrostatyczne przeniesienie napędu, umożliwiające jazdę z szybkością do 19 km/h. Wózek przedni i wózek tylny mają trzykołowe osie typu boogie oraz gumowo-stalowe gąsienice. To właśnie gąsienice są największym atutem miniforwardera: dzięki nim nacisk na podłoże – przy maksymalnym obciążeniu tylnego wózka – wynosi tylko 0,46 km/cm²! Gąsienice mają po 49 cm szerokości i zajmują ponad połowę szerokości maszyny. Przejazd w pełni załadowanego miniforwardera Terri 34 po roślinności zielnej, praktycznie nie pozostawia żadnych śladów od gąsienic i nie powoduje szkód.

W standardowym wyposażeniu jest obszerna, jak na tego typu maszyny, klimatyzowana kabina. Jest ona hydraulicznie pochylana, co ułatwia przeprowadzenie serwisu silnika czy inny elementów zamontowanych pod kabiną. Miniforwarder ma seryjnie montowany żuraw Mowi P30 z chwytakiem, o zasięgu 5,70 m i udźwigu przy maksymalnym wychyleniu 450 kg. Maszyna ma 1,90 m szerokości 2,90 m wysokości, do 6,75 m długości oraz 40 cm prześwitu między podłożem a podwoziem. Powierzchnia załadunku wynosi 1,50 m². Maksymalny ładunek do 3600 kg.

Opcjonalnie miniforwarder może być wyposażony w wannę montowaną na wózku tylnym, przeznaczoną do transportu materiałów sypkich, wyciągarkę montowaną z przodu oraz uchwyty na pilarki, kanistry itp. – na czole tylnego wózka.

Dane techniczne Terri 34

Silnik

Perkins turbo diesel

Moc silnika

45,5 kW przy 3000 obr.

Moment obrotowy silnika

189 Nm przy 1800 obr.

System chłodzenia

Płyn

Instalacja elektryczna

12 V, alternator 85 A

Maksymalna prędkość

19 km/h

Przeniesienie napędu

hydrostatyczne, 3 prędkości

Żuraw

Mowi P30

Zasięg żurawia

5,70 m

Rozstaw koł

490 mm

Rozstaw osi

1200 mm

Nacisk na podłoże, tylnia oś

0,46 kg/cm²

Maksymalna masa całkowita

8500 kg

Szerokość kół przednich

1900 mm

Szerokość kół tylnich

1900 mm

Wysokość całkowita z żurawiem

2900 mm

Długość całkowita:

od 6,0 do 6,75 m

Prześwit

400 mm

Ładowność

3600 kg

W Niemczech używa się tego typu miniforwarderów m.in. do zrywki drewna w drzewostanach liściastych, rosnących na żyznych i wilgotnych organiczno-mineralnych glebach. Można je porównać do naszych łęgów, lasów wilgotnych. W Niemczech tego typu drzewostany należą zwykle do obszarów chronionych, gdzie prace związane z pozyskaniem i zrywką można prowadzić w okresie od listopada do lutego. W tym czasie, pomijając względy ochrony przyrody, bardzo ciężko jest wjechać do lasu zwykłym forwarderem, maszyna często zapada się w miękkiej, wilgotnej glebie, niszczy jej strukturę oraz roślinność.

Wydajność zrywki w warunkach niemieckich, w drzewostanach liściastych podczas trzebieży wynosi ok. 6 m³/mh w skali roku. Nie jest to dużo, ale trzeba pamiętać że tego rodzaju specjalistycznego sprzętu nie wykorzystuje się w standardowych warunkach pracy. Podana wydajność dotyczy trzebieży 60–letnich drzewostanów liściastych rosnących w trudnych warunkach. Dodatkowo pracownicy musieli czasami przeładowywać kłody z miniforwardera na forwarder John Deere'a, co wydłużało czas całkowitej zrywki oraz dokonywać podziału zerwanego drewna nawet na 27 różnych sortymentów.

Niemiecki właściciel dwóch maszyn Terri 34 jest z nich zadowolony. Oba egzemplarze pracują bezawaryjnie (integralność ramy nośnej, gąsienice, układ hydrauliczny). W drugiej maszynie we własnym zakresie przedsiębiorca leśny wzmocnił żuraw poprzez dospawanie podłużnych elementów stalowych oraz dla wydajniejszego chłodzenia przebudował chłodnicę.

Największą wadą Terri 34, z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy, jest jego cena. Wersja standardowa kosztuje ok. 640.000 zł netto. W warunkach polskiego leśnictwa, gdzie koszt zrywki wynosi 15–20 zł i gdzie trzeba konkurować w zamówieniu publicznym jak najniższą ceną, osiągnąć zysk będzie bardzo trudno.

Kalkulacja kosztów pracy Terri 34

Cena maszyny

640 tys. zł

Czas użytkowania

15 lat; 17.000 mh

Czas użytkowania w jednym roku

1133 mh

Wskaźnik kosztów przechowywania

2%

Ubezpieczenie (niekomunikacyjne)

0,2%

Wskaźnik kosztów napraw

85%

Cena paliwa

550 gr

Zużycie paliwa

5 l/mh

Oprocentowanie

8%/rok

Wydajność pracy

5 m³/mh

Koszty utrzymania

Amortyzacja

42.666,67 zł

Koszty przechowywania

6.400 zł

Ubezpieczenie

1.280 zł

Oprocentowanie kapitału

51.200 zł

Razem koszty utrzymania

101.546,67 zł

Koszty użytkowania

Paliwo

27,50 zł/mh

Smary

5,50 zł/mh

Naprawy

32 zł/mh

Razem koszty użytkowania

65,00 zł

Wynagrodzenie

Miesięczne

3.600 zł

Narzuty obowiązkowe

705,60 zł

Godzinowe

26,91 zł

Godzinowe w przeliczeniu na motogodzinę

33,10 zł

Koszty jednej motogodziny pracy

187,70 zł/mh

Koszty w przeliczeniu na 1 m³ drewna

37,54 zł/m³

Podsumowanie

  • miniforwarder jest sprzętem wysokospecjalistycznym, przeznaczonym do zrywki drewna na obszarach chronionych i na terenach trudnodostępnych,
  • koszt pracy miniforwardera w przeliczeniu na m³ drewna jest wyższy min. o 50% w porównaniu do forwardera standardowych rozmiarów,
  • brak (jeszcze) w Polsce autoryzowanego sprzedawcy i serwisu nie sprzyja kupowaniu tego rodzaju sprzętu,
  • do transportu miniforwardera można wykorzystać większą przyczepkę samochodową oraz duży samochód osobowy, najlepiej przystosowany do jazdy terenowej,
  • w przyszłości będzie można dokupić wózek tylny z głowicą harwesterową. Wózek ten będzie mógł być używany wymiennie z wózkiem tylnym. Tego rodzaju kombinowane maszyny są obecnie testowane w lasach skandynawskich.

Witold Łasica
opr. na podstawie F&T i www.terri.se

data modyfikacji: 2013-01-30 13:35:44
Galeria
Terri 34 (fot. materiały reklamowe producenta) Terri 34 (fot. materiały reklamowe producenta) Terri 34 (fot. materiały reklamowe producenta) Terri 34 (fot. materiały reklamowe producenta) Terri 34 (fot. materiały reklamowe producenta) Terri 34 (fot. materiały reklamowe producenta)
Drwal - aktualny numer
Szukaj
Polecamy